Crosstrainer, wat is het?

De crosstrainer is een fitness apparaat. De crosstrainer is in menig sportschool te vinden, maar je kunt hem ook voor thuis aanschaffen. De crosstrainer is een zogenaamd cardio apparaat. Cardio, ofwel cardiovasculaire training, houdt in dat het vet verbrand en je je conditie opbouwt. Bij een cardiovasculaire training verhoog je je hartslag. Je kunt het gebruiken van een cardioapparaat zoals een crosstrainer vergelijken met hardlopen. Maar bij de crosstrainer train je in een ‘kruis’ vorm. Je zwaait in X-vorm met je armen en benen. Dus in plaats van enkel je conditie en benen te trainen bij het hardlopen, train je bij een cardio workout op de crosstrainer ook je armen mee.

Crosstrainer en afvallen

Door de corona crisis zijn veel mensen wat uit balans, je eet ongezonder, drinkt misschien meer alcohol. Maar daarnaast zijn de sportscholen een lange periode dicht geweest en werken veel mensen thuis. Hierdoor mis je je dagelijkse beweging door even te fietsen of een wandeling te maken tijdens de lunch. De term ‘coronakilo’s’ wordt al veel gebruikt. Gemiddeld zijn mensen door de coronacrisis zo’n drie kilo aangekomen. Een crosstrainer kun je gebruiken om die corona kilo’s weer kwijt te raken. Het voordeel van een crosstrainer, wanneer je er een aanschaft, is dat je voor een goede training niet de deur uit hoeft. Weer of geen weer, je kunt lekker binnen aan je cardio workout werken. Bij het trainen op een crosstrainer verbrand je zo’n 8 tot 12 calorieën per minuut, het is dus ideaal voor vetverbranding. Om een zo effectief mogelijke vetverbranding te bereiken met het gebruiken van een crosstrainer moet je hartslag verhoogd zijn, maar niet te hoog. Het is daarom handig om naast de crosstrainer gebruik te maken van een hartslag meter. Maar hoe hoog moet je hartslag zijn voor een effectieve vetverbranding? Dit kun je uitrekenen door middel van een rekensommetje: Trek je eigen leeftijd van 220 af. Dus stel je bent 25 dan is dit 220-25, je maximale hartslag zit dan op 195. De effectieve vetverbrandingszone zit tussen twee getallen in, dit bereken je als volgt:

  •  Minimum: 195 x 0,6is de ondergrens die je moet bereiken.
  • Maximum: 195 x 0,75 is de bovengrens.

Wanneer je hartslag hoger is dan dit maximum moet je even iets rustiger aan doen om weer in de goede vetverbrandingszone te zitten. Naast een cardiotraining op de crosstrainer is het ook aan te bevelen om een krachttraining erbij te doen. Je kunt online vele soorten thuis workouts vinden waarbij je aan krachttraining doet. Door het ontwikkelen van meer spiermassa verbrand je de hele dag door meer vet! Om af te vallen is het tot slot, helaas, ook nodig om te letten op gezonde voeding. Dit houdt niet automatisch in minder voeding! Wanneer je meerdere keren per week, meerdere trainingen doet kan het zijn dat je zelfs meer moet eten dan je nu doet. Voor gezonde voeding en verantwoord afvallen kun je kijken op verantwoord-afvallen.nl

Crosstrainer: voordelen

Hierboven zijn al veel voordelen genoemd, maar waarom zal je een crosstrainer kopen en niet gewoon gaan hardlopen? Bij hardlopen moet je lichaam constant klappen opvangen door het neerkomen op de grond, dit kan leiden tot blessures. Bij een crosstrainer hoeft je lichaam geen klappen op te vangen, maar maak je wel dezelfde beweging als bij hardlopen. Veel mensen vergeten bij het hardlopen hun armen goed te bewegen, dit doe je bij de crosstrainer wel. Het is dus een perfecte cardio workout waarbij je lichaam niet te zwaar belast.